Jak zmieniły się loga wielkich marek

Dobrze zaprojektowane logo będzie służyło latami, a złe? No cóż, z perspektywy czasu wskaże, że marka się rozwija i podąża w odpowiednim kierunku. Należy pamiętać, że logo, które po czasie okazało się, że nie spełnia swojej roli, szybko przestało wpisywać się w obecne standardy, albo po prostu przestanie nam się podobać, może zostać poddane zabiegowi rebrandingu bądź przeprojektowania.

Zmiana logo niekoniecznie musi być diametralna, a znak nie musi być zaprojektowany kompletnie od nowa. Często to proces, który musi być podzielony na kilka etapów, aby osiągnąć swój finalny stan. Warto pamiętać, że z czasem zmienia się to co modne w kwestii projektowania logo i często warto podążać z tym trendem, żeby nie pozostać w tyle.

Przygotowaliśmy zestawienie, które z pewnością uświadomi wszystkim, że każda wielka marka, kiedyś była małą lokalną firmą, bez większych sukcesów na koncie, że każdy kiedyś zaczynał, a początki niekoniecznie muszą należeć do spektakularnych. Ta galeria to kolekcja o tym jak długą drogę trzeba przejść i do jakich metamorfoz musi dojść, żeby osiągnięty został efekt finalny.

Loga z początku XX w. doskonale prezentują, jak zmieniło się myślenie ludzi na temat tego jak powinno wyglądać logo. Pokazują też jak ograniczone możliwości techniczne wpływały na efekt finalny.

Nie wszystkie loga z przeszłości były tak eleganckie i adekwatne do specyfiki marki jak logo zaprojektowane dla marki Ford. Wystarczy spojrzeć na logo Canona, producenta sprzętu fotograficznego, by zauważyć, że nie zawsze początki były proste i oczywiste. Logo Canon to zawiązanie do chińskiego bożka Kwanon. W związku z ciężką wymową dla klientów z rynku amerykańskiego, nazwa ta została zmieniona w 1935 roku na Canon – na szczęście wraz z nazwą zmieniono także wygląd logo.

Kolejne logo należy do marki Levis i z pewnością wersji z 1892 roku nie można odmówić stylu i klasy. Tego typu logo z pewnością nie odstawało by jakoś szczególnie nawet w dzisiejszych czasach. Jednak koniec końców, marka Levi’s zdecydowała pójść w wersją minimalistyczną i tak od 2003 roku pozostaje wierna poniższemu logo.

Nie wszystkie loga tak diametralnie odbiegają od poprzednich wersji. Logo Starbuckspo tylu latach ciągle nawiązuje do swojego pierwowzoru, czyli do XVI-wiecznej syreny z dwoma ogonami. Wiadomo zmienił się styl i kolorystyka, ale zamysł pozostał.

Logo Microsoft zdecydowanie wyróżnia się na tle innych projektów z tego samego okresu. Firma uderza w futurystyczną nutę od samego początku, żeby ostatecznie skończyć z minimalistyczną wersją znaku i fontu.

Na szczególną uwagę zasługuje logo dla marki Lay’s, które mimo tego, że postało w 1932 roku, odbiega od stylu z tego okresu. Jest kolorowe, szalone i wesołe. W późniejszych latach marka nawiązuje do pierwowzoru i do końca pozostaje wierna kolorowi czerwonemu.

Logo Google na pewno robiło wrażenie i wyróżniało się na tle innych w 1997 roku. Ten futurystyczny efekt 3D rodem z Word Arts na pewno zyskał uznanie i był powodem do domy twórców. Aż trudno uwierzyć, że Google uległo minimalistycznym, obecnie panującym trendom.

Logo XBOX mimo tego, że powstało nie tak dawno od obecnej wersji logo, jest zupełnie inne i pewnie mało kto byłby w stanie powiedzieć, że takie logo miało kiedykolwiek więcej, mimo charakterystycznego dla marki koloru zielonego. Logo z pewnością nie było złe, ale szybko ewoluowało w to co widzimy obecnie.