Identyfikacja wizualna dla biura podróży

Spójna i oryginalna identyfikacja wizualna to droga ku zwróceniu uwagi i pozyskiwaniu nowych klientów. To, jakie elementy będzie gromadzić identyfikacja wizualna zależy od specyfiki branży oraz medium, w którym dana marka funkcjonuje. Inne elementy będzie zwierała identyfikacja dla firmy promującej się w Internecie, a inne, tak, która stawia na bezpośredni kontakt z klientem. Podstawowymi elementami każdej identyfikacji wizualnej, będzie:

• logo
• określona paleta kolorów
• typografia
• charakterystyczne, stałe elementy graficzne

Identyfikacja wizualna Wakacje.pl

Logo dla biura podróży

Na warsztat wzięliśmy najbardziej rozpoznawalne loga najpopularniejszych, polskich biur podróży. To co je łączy to z pewnością prostota w kształtach i kolorach. Wg trendu ostatnich lat większość (jak nie wszystkie z nich) w ostatnim czasie przeszły większy lub mniejszy rebranding, aby teraz móc błyszczeć prostymi geometrycznymi kształtami, czytelnością i uniwersalnością w zastosowaniu.


Identyfikacja wizualna R.pl

Kolory logo dla biura podróży

Tutaj wyróżnić możemy kilka obozów. Pierwszym z nich są loga w ciepłych, słonecznych, wakacyjnych kolorach, jak Fly, Travel Planet.

Popularnym motywem kolorystycznym jest także połączenie słońca i wody. W rezultacie otrzymujemy żółto-niebieskie loga dla: Wakacje.pl, Rainbow, Oskar, Coral Travel.

Są też biura podróży, które kompletnie odcinają się od tych trendów. Przykładem może być Ecco Holiday, którego logo jest dość chłodne w odbiorze i skupia się tylko i wyłącznie na wodzie, mimo, że w swojej ofercie nie kładzie nacisku na atrakcje wodne.

Kolejnym logo wyróżniającym się będzie logo Itaka oraz Tui. Loga w podobnym odcieniu czerwieni, ale dość luźno nawiązujące do tradycyjnych podróży i wakacji.

Mocno na tle konkurencji zakreśla się logo dla biura podróży Exim Tours, które poszło w zupełnie przeciwną stronę niż powyższe loga, stonowane w swojej kolorystyce. Exim Tours stawia na fuksję, zdecydowanie rzucającą się w oczy i przywodzącą na myśl egzotyczne kwiaty z dalekich wysp.

Identyfikacja wizualna w Internecie

Jakie elementy wymagają zaprojektowania, aby dana marka mogła promować swoje działania w Internecie? Przede wszystkim wszystkie grafiki do social mediów, takie jak zdjęcie profilowe, wygląd postów na Facebooka i Instagram, grafiki do kampanii reklamowych jak i wygląd strony internetowej.

Z reguły tego grafiki do social mediów posiadają mało treści, głównie elementy graficzne. W przypadku biur podróży dużą rolę odgrywają zdjęcia z pięknych, turystycznych destynacji. Spory nacisk stawiany jest na to, aby dane zdjęcia, poza tematyką, wyróżniały się także jakością, bo to właśnie one stanowią wizytówkę biura. Dobrze dobrana fotografia mówi więcej niż tysiąc słów.

Strony www dla biur podróży, mimo tego, że różnią się w zależności od identyfikacji wizualnej, posiadają jeden wspólny elementy – wyszukiwarkę wakacji, destynacji, lotów. Istotne jest to, aby wyszukiwarka spełniała swoje wszystkie, często bardzo złożone funkcje, przy jednoczesnym zachowaniu czytelności i byciu intuicyjnym w obsłudze dla każdego z użytkowników.

Tutaj ważny jest sposób i styl, w którym dana wyszukiwarka, ale i cała strona, zostaną zaprojektowane. Proces rezerwacji wakacji oraz biletów, jest na tyle skomplikowany i złożony, że rolą odpowiedniej szaty graficznej będzie jak najczytelniejsze i jasne przeprowadzenie klienta przez cały, niejednokrotnie żmudny proces rezerwacji.

Kampanie reklamowe biur podróży w Internecie to prawdziwy test dla dobrze zaprojektowanej identyfikacji wizualnej. To poprzez szybką reklamę, która

tylko mignie w feedzie na Instagramie czy w formie banerka na stronie www, uwaga potencjalnego klienta musi zostać skupiona na tyle szybko, żeby zdecydował się on zapoznać z zawartością reklamy i koniec końców w nią kliknąć. Jeżeli identyfikacja marki jest spójna to klient, któremu dane biuro jest już znane, powinien rozpoznać ją w ułamku sekundy i to niekoniecznie za sprawą logo. Istotną rolę grają charakterystyczne dla marki kolory oraz elementy graficzne. Dlatego też ważna jest konsekwentna i spójna komunikacja z klientem.

To jak wygląda i przebiega komunikacja pomiędzy marką, a klientem, gra kluczową rolę w spójności i rozpoznawalności, które dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna ma gwarantować. Obecnie do najpopularniejszej drogi komunikowania nowej oferty czy aktualności zaliczają się posty na Facebooku i Instagramie, a coraz częściej firmy decydują się na tworzeniu relacji przedstawiających aktualności, dzień z biura podróży i innych. Niezwykle ważne jest, żeby dane posty czy relacje w swoim wyglądzie wpasowywały się w identyfikację biura, dzięki temu w natłoku contentu użytkownik będzie wiedział, że autorem postu jest dane biuro podróży, a jego oko prędzej przykuje marka która już zna.

Bardzo dobrym pomysłem, przy zlecaniu projektu identyfikacji wizualnej jest dorzucenie do pakietu szablonu do postów, do wykorzystania w przyszłości. W tym przypadku idealnie sprawdzają się szablony do samodzielnej edycji w Canvie. Zadaniem grafika jest stworzenie projektu, który będzie miał określone, charakterystyczne dla danej marki kolory, typografie, graficzne, przy jednoczesnej możliwości edycji. Dzięki temu, identyfikacja biura podróży w social mediach pozostanie spójna na dłużej, a publikowanie na Facebooku czy Instagramie stanie się przyjemniejsze i zdecydowanie mniej czasochłonne.

Identyfikacja wizualna – materiały do druku

Materiały do druku coraz częściej stanowią jedynie uzupełnienie dla reklamy firmy w Internecie. Należy pamiętać, aby komunikacja z klientem, która przebiega jednocześnie w Internecie jak i osobiście, powinna być spójna i wzajemnie się uzupełniać, a nie wykluczać. Jakie elementy identyfikacji do druku powinny zostać zaprojektowane w przypadku biura podróży?

Zdecydowanymi faworytami są wszystkie materiały reklamowe, tj. ulotki, broszury, katalogi, plakaty oraz banery wielkoformatowe. Tutaj po raz kolejny z pomocą przychodzą nam piękne, wakacyjne zdjęcia, które idealnie będą prezentować się zarówno na dużych powierzchniach jak i dobrej jakości papierze.

Pomimo tego, że ulotka przyjmie wszystko, należy pamiętać na zachowaniu zdrowej proporcji pomiędzy elementami graficznymi, a treścią. Minęły już czasy, kiedy ulotka czy broszura pełniły jedynie funkcję informacyjną i teraz duży nacisk stawiany jest na stworzeniu szaty graficznej godnej uwagi, przy jednoczesnym przekazaniu informacji w czytelny i spójny sposób. Nie w modzie są bloki tekstu od deski do deski, a chwytliwe hasła i słowa klucze, które oszczędzają przestrzeń jak i czas odbiorcy. Oczywiście to czego nie zawarliśmy w ulotce, klient znajdzie na naszej stronie internetowej, do której odnośnik znajdzie właśnie na ulotce.

Banery wielkoformatowe to idealna okazja, aby przyciągnąć uwagę odbiorców wielkimi, pięknymi fotografiami z egzotycznych miejsc. Przy projektowaniu banneru, który prawdopodobnie ma dosłownie moment na przyciągnięcie i skupienie uwagi, należy skupić się na krótkim haśle, konkretnej informacji, którą chcemy przekazać. Tutaj także nie sprawdzi się dużo tekstu, a jedynie informacja w jaki sposób skontaktować się z danym biurem bądź gdzie znajduje się jego siedziba.