CMYK, RGB, Pantone – czym się różnią?

Każdy kto zaczyna pracę z kolorami, niezależnie od tego czy z perspektywy projektanta, czy osoby zlecającej projekt, powinien posiadać minimalną wiedzę na temat tego jak powstają dane kolory, skąd biorą się ich numery, oraz czym różnią się kolory wyświetlane na ekranie monitora czy telefonu od tych w druku. Ten artykuł powstał żeby posłużyć jako bardzo krótkie wprowadzenie do tematu jakim jest kolor cyfrowy i w druku.

RGB, czyli to co widzimy na ekranie monitora czy telefonu

RGB, to skrót od angielskich nazw kolorów na których bazują kolory powstałe w tej skali kolorów: Red, Green i Blue (czerwony, zielony i niebieski). Za sprawą tych trzech kolorów możliwe jest stworzenie każdego koloru. Kolory RGB charakteryzują trzy podstawowe parametry: odcień, nasycenie, jasność, a każdy z parametrów może mieć wartość od 0 do 255.

CMYK, czyli kolory w druku.

W odróżnieniu od skali RGB, która służy wyświetlaniu kolorów na ekranach, w druku stosuje się głównie kolory CMYK. Skala ta to połączenie 4 podstawowych kolorów C-Cyan, M-Magenta, Y-Yellow, K-Black (cyjan, magenta, żółty, czarny) oraz ich nasycenia i barwy.

Jak uzyskać głęboką czerń?

O ile przy skali RGB jest to proste, bo kolor czarny to po prostu brak podświetlenia ekranu w danym miejscu, tak przy CMYK sprawa się nieco komplikuje. W zależności od ustawień monitora, czarny o wartościach 100% K (C-0, M-0, Y-0, K-100) może wydawać nam się ok, podczas gdy w druku otrzymujemy coś na styl spłowiałej czerni. Jak zatem uzyskać tzw. głęboką czerń? Wystarczy podbić wartość K, pozostałymi kolorami. Różne są szkoły, przykładowa wartość głębokiej czerni to C-50, M-50, Y-50, K-100. Jednak przy druku tego typu dylematy zawsze należy konsultować z drukarnią.

Dlaczego kolory wyglądają inaczej na ekranie i w druku?

Niezwykle ważną informacją dla wszystkich klientów grafików komputerowych oraz drukarni jest to, że to co wyświetla się na naszym ekranie z dużym prawdopodobieństwem będzie różniło się w swoich kolorach (głównie w ich nasyceniu) w druku. Dzieje się tak głównie za sprawą tego, że wszystko co widzimy przeglądając grafiki w Internecie, oglądając zdjęcia, nie dość, że wyświetla się w skali kolorów RGB to jeszcze dodatkowo jest rozjaśnione, nasycone przez światło monitora. Wszystko co w druku, znajduje się na papierze, który nawet w najbielszej bieli nie dorówna swoją jasnością do tej jaką emituje ekran.

Kolejną różnicą która może powodować niejasności w ustaleniach pomiędzy klientem, a zlecającym są ustawienia monitora, które znacząco mogą zmienić kolory, ich nasycenie, głębie oraz jasność. Żeby uniknąć zaskoczeń, dobrym pomysłem jest, aby klient przed akceptacją danego projektu, przyjrzał się projektowi na kilku różnych monitorach i ekranach telefonów.

Dlaczego kolory CMYK wyglądają na monitorze inaczej niż w druku?

Niezwykle ważne jest to, że projekty przygotowane w CMYKowych kolorach będą wyglądać tak jak w druku, jedynie na odpowiednio skalibrowanych, profesjonalnych monitorach. Jeżeli chcesz uniknąć kolorystycznych niespodzianek, dobrym pomysłem będzie osobista wizyta w drukarni i obejrzenie zlecanego projektu na profesjonalnym, przygotowanym do pracy z plikami do druku, ekranie.

Pantone – skala idealna?

Zarówno kolory w skali RGB jak i CMYK powstają w wyniku mieszania kolorów bezpośrednio podczas wydruku. Każdy z kolorów nakładany jest kolejno na poprzednie w danej ilości. Jeżeli natomiast chodzi o kolory w skali Pantone, to kolory te są już gotowe w momencie zakupu i umieszczane w urządzeniu drukującym. Dzięki czemu zarówno drukujący jak i zlecający mają pewność, że wybrane i użyte przez nich kolory będą wyglądały tak jak na specjalnym wzorniku. Istnieje możliwość zakupu wzornika Pantone. Taki wzornik to szeroka paleta barw, nadrukowana na wybrany rodzaj papieru. Mimo tego, że kolor na wzorniku różni się od koloru który wyświetla nam się na naszym ekranie, za sprawą wzornika mamy stuprocentową pewność jak dany kolor będzie wyglądał w druku.