Agencja Reklamowa – definicja i podział

Agencja reklamowa – początki

Potrzeba reklamy zrodziła się wraz z pierwszymi biznesami do rozreklamowania. Mimo, że za narodziny reklamy uważa się 1450 rok, rok w którym został wynaleziony druk, to wydaje się, że reklama ma swoje korzenie już w historii starożytnej, z której pochodzi pierwsze ogłoszenie reklamowe, spisane na papirusie z 3000 r. p.n.e. z Teb.

W związku z powszechnym analfabetyzmem, od wynalezienia druku, do formy pisanej reklamy jaką znamy dziś minęły lata, a w historii nowożytnej niejednokrotnie przyjmowała ona formę obrazkową, jak szyld w kształcie buta w salonie szewskim czy kocioł widniejący nad drzwiami karczmy. Oczywiście słusznie można się w tym procesie doszukiwać początków logo, które także pełni swoją funkcje  w reklamie.

“Reklama ewoluowała i szybko zaczęła przybierać na swojej mocy.”

Za sprawą swojej coraz to bardziej złożonej formy oraz rosnącej liczby firm na rynku, stała się procesem zbyt skomplikowanym dla firm do samodzielnej realizacji. I wtedy wkroczyły one, całe na biało, agencje reklamowe.

agencja reklamowa lublin

agencja reklamowa coca cola

I tak, jak donosi Advertising Age pierwszą amerykańską agencją reklamową była firma N.W. Ayer & Son, która powstała w Filadelfii w 1869 roku. Specjalizowała się w zbieraniu ogłoszeń i umieszczaniu ich na łamach prasy.  To oni odpowiedzialni są za hasła reklamowe, które przeszły do historii, m.in.: Diamonds are forever – Diamenty są wieczne (diamenty De Beers -1948) czy Be all you can be – Bądź wszystkim, na co Cię stać – dla armii amerykańskiej (1981).

W  Polsce reklama nie miała się tak dobrze jak na rynku zagranicznym. Pierwsze spoty reklamowe w polskiej telewizji ukazały się w 1956 roku i trwały tylko 15 minut tygodniowo. Przez dłuższy czas potrzeba reklamy i marketingu jawiła się dla Polaków jako zjawisko zbędne, o czym może świadczyć fakt, że wszystkie pierwsze agencje reklamowe, działające na terenie Polski, były agencjami zagranicznymi, które za sprawą różnic kulturowych, nijak nie potrafiły trafić do polskiego klienta, kompletnie nie rozumiejąc jego potrzeb.

W związku z ciężką sytuacją polityczną tamtych czasów trudno jest stwierdzić, kto był pierwszy, ale z pewnością do historii już przeszły hasła reklamowe typu Cukier krzepi (1930), autorstwa Melchior Wańkowicz, który jak zresztą sam twierdzi, rozbił bank inkasując ok. 50 tys. nowych złotych za dwa słowa. Takich pieniędzy nie zarabiał nawet ówczesny prezydent. Już wtedy można było wnioskować jak duży potencjał niesie w sobie dobra, zapadająca w pamięć na lata, reklama.

Czym zajmuje się Agencja reklamowa?

Głównym i najważniejszym aspektem związanym z działalnością agencji reklamowych jest projektowanie oraz wdrażanie pojedynczych reklam, bądź całych kampanii reklamowych.

“Agencja reklamowa zajmuje się reklamą produktów, usług, marek, za pośrednictwem takich mediów jak prasa, telewizja, radio i Internet.”

Tradycyjne formy jak reklamy zewnętrzne, tj. billboardy, panele reklamowe, reklamy na samochodach i innych środkach transportu też są bardzo często wykorzystywane.  Kolejną gałąź usług typowej agencji reklamowej opiera się na prowadzeniu kampanii reklamowych oraz pozostałych usług w celu zawrócenia uwagi bądź zatrzymania obecnych klientów.

Obecnie agencje reklamowe można podzielić na dwie grupy:

  • takie, które zajmują się obsługą firmy całościowo
  • oraz te które zakres swoich usług ograniczają do danej specjalizacji, jak reklama w social mediach czy w prasie

Hasło agencja reklamowa, to raczej pojęcie ogólne, za którym stoją usługi reklamowe i marketingowe. Tutaj mamy tu do czynienia z usługami związanymi stricte z reklamą, jak i usługami typu pozycjonowanie stron internetowych czy dbanie o wizerunek firmy w social mediach.

Określenie agencja reklamowa to punkt wyjściowy dla wielu podkategorii i różnych rodzajów agencji, których liczba z roku na rok rośnie. Zaliczamy do nich, m.in.:

rodzaje agencji reklamowych

logo agencja reklamowa

  • Agencje full service (pełen zakres usług)
  • Agencje kreatywne (strategia, kreacja i design)
  • Agencje brandingowe (identyfikacja wizualna firmy)
  • Agencje interaktywne (marketing i wizerunek firmy w Internecie)
  • Agencje sieciowe
  • Agencje public relations (wizerunek publiczny firmy, produktu)
  • Agencje Seo (widoczność marki bądź firmy w wyszukiwarkach internetowych)
  • Agencje performance (focus na określony cel i wyniki)
  • Agencja content marketingowa (strategia, tworzenie i dystrybucja treści)
  • Agencja social media (reklama i wizerunek firmy, produkty, w social mediach, Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, Twitter)
  • Agencja eventowa (planowanie i realizacja wydarzeń firmowych)

Ważnym pojęciem w różnicowaniu agencji reklamowych jest termin Agencja sieciowa. Są to największe agencje full service (obsługujące firmy kompleksowo) połączone w grupy reklamowe. Pełna lista grup reklamowych działających w Polsce do pobrania tutaj.

agencja logo

Podsumowanie

Bez względu na to jaki rodzaj agencji reklamowej wybierzesz, ważne jest aby postępować wg potrzeb marketingowych firmy oraz aby odnaleźć w danej agencji reklamowej miejsce dla siebie i swojego produktu czy marki. Istotne jest aby zwrócić uwagę indywidualne i kreatywne podejście, które jest dobrym punktem startowym dla stworzenia reklamy, projektu, czy to identyfikacji wizualnej, strony internetowej czy reklamy, która będzie wyróżniała się na tle innych.