Nie każde logo to logotyp, ale każdy logotyp to logo. Dlaczego? Logotyp, jak i sygnet mogą stanowić zarówno element składowy logo, jak i funkcjonować jako logo samo w sobie.
Logo
Unikalna grafika często połączona ze stylizowanym napisem, stworzona jako element identyfikacji wizualnej marki, pełniący funkcję identyfikatora marki bądź firmy.
“Nie każde logo to logotyp, ale każdy logotyp to logo.”
Logo używane jest na szyldach, materiałach promocyjnych, reklamowych, na stronach www, w social mediach, na papierze firmowym i innych. To swoisty podpis firmy, służący identyfikacji samej firmy jak i branży w której ona działa.
Logo – dlaczego jest przydatne
Coraz trudniej znaleźć firmę, która nie posiada swojego chociażby najprostszego logo. Często jest to jedynie minimalistyczny logotyp z nazwą firmy. Każde logo, nawet to najmniej złożone, pełni kilka podstawowych, ale bardzo ważnych funkcji:
- Umożliwia wyróżnienie się firmy na tle innych firm z branży
- Własne logo to pierwszy krok w kierunku własnej identyfikacji wizualnej
- Daje początek wyobrażeniu czym dana firma się zajmuje i kto jest potencjalnym klientem
Logo – budowa
Każde logo jest (a przynajmniej powinno być) inne i tak samo jak różnią się wyglądem, różni się także budową. Elementy logo:
- Logotyp
- Sygnet
- Tagline (slogan, hasło firmy)
Logotyp – czym się różni od logo
Tak jak widać na powyższych przykładach logotyp to jest część logo (albo całość logo), która składa się z samego tekstu, fontu. Sam logotyp nie posiada żadnych elementów graficznych chyba, że łączy się razem z sygnetem.
Logotyp – zalety
- Bardziej tradycyjne i klasyczne ( upewnij się czy właśnie taki efekt chcesz osiągnąć)
- Idealny w sytuacji gdy chcesz, aby Twoja firma bardziej kojarzyła się ze swoją nazwą niż z elementem graficznym
- Umożliwia zastosowanie gry słów, zabawy słowem
- Ciężko pomylić z inną marką
Logotyp – wady
- W związku z jedną wariacją takiego logo, nie zawsze idealnie wpasowuje się na materiały reklamowe, strony www itp.
- Mniej kreatywne rozwiązanie
- Nie sprawdza się przy długich, trudnych do wymówienia nazwach
- Nie zawsze wygląda dobrze (nie wszystkie litery mają taki sam potencjał jak inne)
- Łatwo się starzeje, ze względu na fakt, że moda na konkretne kroje pism szybko przemija
Sygnet w logo
Sygnet, czyli symbol graficzny, to element logo, który może być zarówno prostym, minimalistycznym znakiem, jak i złożoną i szczegółową ilustracją. Sygnet z reguły jest zaprojektowany w taki sposób, aby nawiązywać bezpośrednio do działalności bądź nazwy firmy i nie wymagał dodatkowego wyjaśnienia. Tego rodzaju element graficzny może tworzyć idealną bazę pod dalszą identyfikację wizualną firmy i stanowi kluczowy element w procesie rozpoznawalności marki.